DOT Make & Design 2013

2014 – 2015

 

“Scientists may have sophisticated laboratories, but never forget ‘eureka’ was inspired in a bathtub.” ― Toba Beta, Betelgeuse Incident

 

‘Leren door te doen’ is steeds meer geaccepteerd als succesvolle methodiek binnen het onderwijs. Deze ‘badkuip’, de ruimte die nodig is om tot nieuwe ontdekkingen te komen, hebben we de afgelopen jaren al handen en voeten kunnen geven met betrekking tot mediawijsheid. Zo werkt u misschien met een (digitale) presentatie, laptop(s), video(‘s), mobiele telefoon(s) en zo meer. De ‘badkuip’ met betrekking tot het ‘leren door te doen’ zijn we nog aan het ontdekken. Dankzij de ontwikkeling van de technologie is het maken steeds makkelijker en toegankelijker geworden.

 

“Mensen zijn van oudsher gereedschapsmakers. Do It Yourself (DIY)-technologie biedt de bouwblokken om te ‘knutselen’ met voorheen onbegrijpelijke techniek en daarmee ontdekkend te leren hoe die technologie in essentie werkt.” (Trendrapport Kennisnet)

 

Onder de verzamelnaam Do It Yourself (DIY)-technologie hebben we de laatste jaren onder andere de 3D-printers een opmars zien maken. De machines zijn voor handen, maar in de praktijk blijft het echter nog puzzelen om maken te faciliteren in de klas. Deze manier van ‘leren door iets te maken’ draagt ook bij aan de onderzoekende houding waarvan het Nationaal Onderwijsakkoord 2013 (kn.nu/onderwijsakkoord2013) het belang onderstreept.

 

 

Labroute O&O

 

Inhoud

 

In deze DOT Make & Design gaan we aan de slag om met deze bouwstenen te experimenteren. We ontwikkelen samen nieuw lesmateriaal wat u mee kunt nemen naar en/of in kunt zetten binnen uw onderwijsinstelling. De lessen die ontwikkeld worden kunnen direct op korte termijn worden ingezet in het onderwijs, maar bieden ook aanknopingspunten voor innovatie in het onderwijs op de lange termijn.

 

De DOT is opgezet als een labroute. Elke bijeenkomst bezoekt u een ander lab. In deze laboratoria maakt u kennis met ontwerpers en onderzoekers die toegepast en praktijkgericht onderzoek doen. We bezoeken onder andere: Stadslab Rotterdam, Composietenlab, RDM Makerspace, een bedrijvenlab en een lab op een middelbare school. Er worden minimaal 8 verschillende labs bezocht.

 

Elke bijeenkomst bestaat uit een inspirerend en creërend gedeelte. Alle bijeenkomsten starten we met het delen van leeropbrengsten gevolgd door een safari door het betreffende lab met een uitgebreide presentatie. In het tweede deel van de bijeenkomst ontwikkelen we met elkaar nieuwe lessen en identificeren we bouwstenen voor vernieuwend onderwijs. (zie afbeelding)

Proces bijeenkomsten

Doelgroep

Deelnemers in de DOT zijn actief als leerkracht op een Voortgezet Onderwijs instelling. Vanuit elke vakdisciplines (binnen VO-onderwijs) is het mogelijk om deel te nemen aan de cursus. Er is geen specifieke voorkennis vereist, maar een algemene basis van didactische vaardigheden zijn prettig. Een DOT bestaat uit een expert en 5-15 docenten uit het voortgezet onderwijs.

Doelen

Aan het eind van deze cursus kan de deelnemer

  • gebruik maken van de ontwerpcyclus en de manier van denken van een ontwerper.
  • onderzoeksvormen toepassen in (huidige) lessen en gebruik maken van bestaand toegepast onderzoek.
  • lessen ontwerpen die toegepast zijn op nieuwe technieken en machines
  • een nieuwe leeromgeving ontwikkelen binnen de bestaande onderwijsinstelling.

De docent beschikt over…

  • kennis van en ervaring met onderzoeken en de verschillende vormen van toegepast onderzoek.
  • kennis van en ervaring met de ontwerpcyclus en de manier van denken van een ontwerper.
  • kennis van en ervaring met de verschillende contextrijke leeromgevingen en de mogelijke toepassingen daarmee in de lespraktijk.
  • minimaal 15 nieuwe uitgewerkt lessen.

Begeleiding/expert

De leiding van de DOT is in handen van Manon Mostert-van der Sar en Peter Troxler van de Hogeschool Rotterdam. Manon doet onderzoek naar de invloed van Fablabs op ontwerponderwijs. Manon is vaak te vinden in het Stadslab Rotterdam waar ze verschillende workshops ontwikkeld, organiseert en werkt aan hands-on onderwijsvormen voor verschillende opleidingen. Peter onderzoekt de impact van nieuwe, directe digitale productie technologien en methoden (zoals Fab Labs en 3D printen) op ontwerpen en produceren, en draagt de resultaten van het onderzoek over aan het onderwijs, aan bedrijven, aan de stad Rotterdam en de samenleving.

Data en studiebelasting

Er zijn 8 tot 10 bijeenkomsten van ieder drie uur. De totale investering van een docent is circa 60 uur. Deelnemers ontvangen aan het einde een certificaat als bewijs van deelname. De DOT wordt ook geregistreerd bij het Lerarenregister. De data voor het schooljaar 2014-2015 moeten nog worden vastgelegd.

Kosten

Voor leden van het Bètasteunpunt zijn de kosten 150 euro per persoon. Voor niet-leden is dat 350 euro per persoon.

Inschrijven

Inschrijven kan via het formulier.