DOT ontwerp- en onderzoekvaardigheden in de klas

“Scientists may have sophisticated laboratories,

But never forget ‘eureka’ was inspired in a bathtub.”

― Toba Beta, Betelgeuse Incident

 

‘Leren door te doen’ is steeds meer geaccepteerd als succesvolle methodiek binnen het onderwijs. Deze ‘badkuip’, de ruimte die nodig is om tot nieuwe ontdekkingen te komen, hebben we de afgelopen jaren al handen en voeten kunnen geven met betrekking tot mediawijsheid. Zo werkt u misschien met een (digitale) presentatie, laptop(s), video(‘s), mobiele telefoon(s) en zo meer. De ‘badkuip’ met betrekking tot het ‘leren door te doen’ zijn we nog aan het ontdekken. Dankzij de ontwikkeling van de technologie is het maken steeds makkelijker en toegankelijker geworden.

 

“Mensen zijn van oudsher gereedschapsmakers. Do It Yourself (DIY)-technologie biedt de bouwblokken om te ‘knutselen’ met voorheen onbegrijpelijke techniek en daarmee ontdekkend te leren hoe die technologie in essentie werkt.” (Trendrapport Kennisnet)

 

Onder de verzamelnaam Do It Yourself (DIY)-technologie hebben we de laatste jaren onder andere de 3D-printers een opmars zien maken. De machines zijn voor handen, maar in de praktijk blijft het echter nog puzzelen om maken te faciliteren in de klas. Deze manier van ‘leren door iets te maken’ draagt ook bij aan de onderzoekende houding waarvan het Nationaal Onderwijsakkoord 2013 (kn.nu/onderwijsakkoord2013) het belang onderstreept.

 

 

Labroute O&O

 

Inhoud

 

In deze DOT ontwerp- en onderzoeksvaardigheden in de klas gaan we aan de slag om met deze bouwstenen te experimenteren. We ontwikkelen samen nieuw lesmateriaal wat u mee kunt nemen naar en/of in kunt zetten binnen uw onderwijsinstelling. De lessen die ontwikkeld worden kunnen direct op korte termijn worden ingezet in het onderwijs, maar bieden ook aanknopingspunten voor innovatie in het onderwijs op de lange termijn.

 

Het DOT is opgezet als een labroute. Elke bijeenkomst bezoekt u een ander lab. In deze laboratoria maakt u kennis met ontwerpers en onderzoekers die toegepast en praktijkgericht onderzoek doen. We bezoeken onder andere: Stadslab Rotterdam, Composietenlab, RDM Makerspace, een bedrijvenlab en een lab op een middelbare school.

 

Elke bijeenkomst bestaat uit een inspirerend en creërend gedeelte. Alle bijeenkomsten starten we met het delen van leeropbrengsten gevolgd door een safari door het betreffende lab met een uitgebreide presentatie. In het tweede deel van de bijeenkomst ontwikkelen we met elkaar nieuwe lessen en identificeren we bouwstenen voor vernieuwend onderwijs. (zie afbeelding)

Proces bijeenkomsten

Data

De bijeenkomsten vinden plaats van woensdagmiddag van 15:00 tot 18:00 uur.

  • 26 februari
  • 12 maart
  • 26 maart
  • 2 april
  • 23 april
  • 7 mei
  • 21 mei
  • 4 juni
  • 18 juni

De afsluiting van het DOT zal plaatsvinden op vrijdag 27 juni.

Na deelname aan dit DOT 

  •  heeft u minimaal 8 verschillende labs bezocht
  •  zijn er meer dan 15 nieuwe lessen uitgewerkt
  •  kunt u actief gebruik maken van de ontwerpcylus en de manier van denken van een ontwerper
  •  kunt u onderzoeksvormen toepassen in (huidige) lessen en gebruik maken van bestaand toegepast onderzoek
  •  kunt u lessen ontwerpen die toegepast zijn op nieuwe technieken en machines
  •  kunt u een nieuwe of andere leeromgeving creëren binnen uw onderwijsinstelling

Begeleiding/expert

Dit DOT wordt begeleid door Manon Mostert-van der Sar (docent Hogeschool Rotterdam) en Peter Troxler (lector Hogeschool Rotterdam).

Kosten

Dankzij een subsidie zijn de prijzen dit jaar circa 60% gereduceerd.

Voor leden Bètasteunpunt Zuid-Holland: € 100,-

Voor niet-leden € 250,-

 

Lid worden van het Bètasteunpunt Zuid-Holland biedt als extra voordeel dat u ook gratis aan andere bijeenkomsten (cursussen) kunt deelnemen. Kosten lidmaatschap vanaf € 500,- (afhankelijk van de grootte van de school).

Hoe werkt een DOT?

In een DocentOntwikkelTeam (DOT) werken docenten samen om (les)materiaal te ontwikkelen, ervaringen uit te wisselen en (les)strategieën te ontwikkelen om dit in hun eigen lessen, sectie of school in te zetten. Een DOT bestaat uit een expert en 5-10 docenten uit het voortgezet onderwijs. Een DOT komt 8-10 x bij elkaar tijdens bijeenkomsten van drie uur. Afhankelijk van de thema’s waaraan men werkt in een DOT, is – naast de bijeenkomsten – een inzet van maximaal vier uur per bijeenkomst nodig. De totale investering is circa 60 uur. Scholen vragen we de docent deze tijd te geven, bijvoorbeeld als deskundigheidsbevordering. Deelnemers ontvangen aan het einde een certificaat als bewijs van deelname.

Meer infomatie en inschrijven

U kunt zich hier aanmelden voor de DOT.